maanantai 8. syyskuuta 2008

Oulun Seudun Perhokalastajat ry:n15-vuotis juhlareissu

Perjantaina, juuri ennen kuin olin lähdössä Simoa ja Juhoa hakemaan 16.45 puhelin soi. Matti soitti Pudasjärveltä ja kertoi autonsa hajonneen. Ajoinkin sitten ensin autoliikkeeseen hakemaan tarvittavaa laakeria ja sen jälkeen suuntasin hakemaan kyytiläiset. Pudasjärvellä Matin auto saatiin onneksi kuntoon.
Täytyy todeta, että Sallan perukoille, Naruskan takamaille on pitkä matka. Perillä olimme hieman kello 22 jälkeen. Reissuun oli tullut paikalle 19 henkeä.

Lodge Kota ja sauna

Majapaikkamme oli todella hieno Kenttälammen kämppä tai Lodge, ainakin varustetason perusteella.

Illanvietto vierähti pitkälle aamuyön puolelle. Mutta aamulla porukka heräili yllättävän virkeänä jo 7 aikoihin. Kello 9 suuntasimme autokunnittain kalalle Naruskalle.

Kalakorin sisältö paljastui Aamu-usvaa

Ennakkotietojen perusteella emme odottaneet Naruskalta mitään kalastuksen huippujuhlaa (kuten kävikin). Suuntasimme ensin Hiukkakoskelle. Rantapolut kertoivat totuuden. Porukkaa on kulkenut rannoilla haitaksi asti. Kaloja ei juuri ollut. Sillan yläpuolelta Juho, Simo ja Sami saivat kuitenkin muutamia juuri mitallisia harjuksia. Itse keskityin alavirran suuntaan. Bongasin välittömästi oppikirjojen mukaisen paikan, jossa pieni joki liittyy Naruskaan. Sen alapuolelle muodostui hieno virtapaikka. Pian näinkin varovaisen tuikin sillä alueella. Kalastin kuitenkin ensin pienellä kuulapää nymfillä ja sain pari pientä harjusta. Vaihdoin lopulta pinturin, vesiperhos jäljitelmän. Se ei kuitenkaan kelvannut. Vaihdoin pienen epämääräisen muurahaisen ja se kelpasi välittömästi harjukselle. Sain yhden juuri mitallisen 31 cm harjuksen. Suuntasin sen jälkeen alapuoliselle suvannolle. Sieltä sain nymfillä pieniä harjuksia ja taimenia. Kolmen tunnin kalastuksen jälkeen ajattelimme vaihtaa paikkaa ja suuntasimme ylös Tammen seutuville.

Liittymä kohta. Suvantoa

Simon kanssa päätimme suunnata ylävirtaan siikoja etsimään. Se vaan, että valitsin väärän puolen joesta ja jouduin kahlaamaan upottavalla suolla enkä päässyt edes heitto etäisyydelle joesta. Suuntasin alavirtaan. Koskijakson alta löysin hyvän näköisen paikan mutta harjuksia en saanut ollenkaan. Sama tilanne oli Samilla. Parin tunnin jälkeen lopetimme kalastuksen ja suuntasimme majapaikkaan. Simo oli saanut kolme juuri mitallista harjusta suvannosta ja Juho sai reilusti alavirran suunnalta kaksi mukavaa harjusta 36 cm ja 43 cm.
Majapaikassa jatkoimme seuran juhlaohjelmaa kisailujen ja saunomisen merkeissä. Juhlaillallinen alkoi kello 21. Ilkka ja Peerit apulaisineen olivat tehneet todella hyvää ruokaa.

Juhlakattaus valmiina Puheenjohtajan puhe

Seuran oma kuohuviini Logolippu

Aluksi kohotimme kuohuviini maljat seuralle puheiden kera. Alkupalana oli salaattia ja tuorejuustolla/katkaravuilla täytettyä lohta valkoviinin kera. Pääruokana oli parasta Stockmannilta ostettua härän sisäfilettä valmistettuna uunissa korvasieni muhennoksella ja taikinakuorrutuksella. Lisäksi oli pippurikastiketta, valkosipuliperunoita ja kasviksia. Tietysti hyvän punaviinin kanssa tarjoiltuna. Ensimmäisenä jälkiruokana oli juustovalikoima, jossa oli mm. sini- ja valkohome juustoja. Toisena jälkiruokana oli lämmitettyjä hedelmiä valkosuklaakastikkeella makean viinin kera. Kyllä perhokalastus on hienoa!

Alkupala Ruoat valmiina.

Osa jatkoi juhlintaa pitkälle yöhön mutta minä painuin nukkumaan ennen puoltayötä. Tämä oli parasta sillä aamulla 10 aikoihin lähdimme sitten paluumatkalle. Juhlat on juhlittu ja paluu arkeen on edessä.
Tarkoitus on kalastaa vielä järvillä muutaman kerran tälle syksylle. Parin viikon päästä on myös ensi vuoden karsintakisa seuran lammella johon ajattelin myös osallistua.